תפריט עליון אזור תוכן תוכן חלק תחתון

שאלות ותשובות נפוצות

  • חשבון המים שלך מורכב מחיוב בגין המים והביוב  שצרכת, בתעריף אחד המחולק לשתי מדרגות – מחיר נמוך בגין ה"כמות המוכרת", ומחיר גבוה לכל צריכה נוספת.

    מה  הכמות המוגדרת כ "כמות מוכרת"?

    על פי כללי תאגידי המים והביוב, כל צרכן זכאי לקבל "כמות מוכרת", של 7 מ"ק לחודשיים, בתעריף נמוך, בעד כל נפש המתגוררת ביחידת הדיור, ובלבד שידווח על מס' הנפשות לספק המים.

    כיצד אוכל לעדכן את מספר הנפשות ?

    להסבר מורחב הקליקו כאן!

    כיצד מגיעה האינפורמציה לגבי צריכת המים שלי לחשבון המים?

    בהתאם להוראות הדין, מי שמש מחייבת את הצרכנים בחיובי מים וביוב לפי קריאה בפועל של מד המים המותקן בכל נכס. מדי המים שלכם כוללים רכיב קריאה מרחוק ומשדרים את הקריאה למערכת שת התאגיד.

    מדי מים לקריאה מרחוק (קר"מ) מאפשרים זיהוי צריכות מים חריגות או חשש לנזילות בזמן אמת.

    עד היום, כשרצינו להנפיק לכם חשבון לתשלום, נעזרנו במד המים המכני שמותקן לצינור המים שלכם. המד חישב בכמה מים השתמשתם, ואחת לחודשיים הגיע עובד של מי שמש לקרוא אותו. את החיוב קיבלתם על פי הקריאה אחרונה.

    בחודשים האחרונים הייתי בחו"ל ובכל זאת קיבלתי חשבון מים. מדוע? 

    בכל מקרה של צריכת מים מתחת ל 3 מ"ק, תשלם דמי שימוש קבועים, בין אם לא צרכת מים כלל או צרכת כמות קטנה מאד. כמו כן אתה ממשיך לשלם בגין צריכת המים המשותפת.

    בחשבון המים שלי חויבתי בגין צריכה משותפת. מהי צריכה משותפת ומדוע לא נמסרת לועד הבית כמו חשבון החשמל ? 

    צריכה משותפת הינה ההפרש בין צריכת המים שנמדדת במד המים הראשי לבין צריכת המים הנמדדת במדי המים הפרטיים של הדיירים. . תקנות המים אינן מגדירות תעריף נפרד לצריכה משותפת, אלא מגדירות את הצריכה המשותפת כתוספת לצריכה הפרטית בכל נכס חיוב הצריכה המשותפת  מושפע  מהתעריפים המדורגים בהתייחס לכל דייר ודייר .

    הסיבות לצריכה המשותפת הגבוהה עשויות להיות מגוונות. השכיחות שבהן הן שימוש ישיר מהצנרת הראשית לצורכי תחזוקת הרכוש המשותף של הבניין, כגון השקיה או שטיפה, וכן נזילות מהצנרת הראשית של הבניין.

    כיצד מחולקת הצריכה המשותפת בין דירי הבניין?

    בהתאם לעדכון שחל בכללי תאגידי מים וביוב בשנת 2012, אשר נקבע על ידי רשות המים, הצריכה המשותפת (הפרשי המדידה) תחולק בכל הנכסים המשותפים באופן שווה בין כל הצרכנים בבניין, אלא אם כן המציאה נציגות הבית המשותף את המסמכים הבאים:

     1.   בבית הרשום כבית משותף:

     פנייה בכתב, חתומה על ידי נציגות הבית המשותף, לחלוקת הפרשי המדידה בהתאם להוראות סעיף 58 לחוק המקרקעין.

    •  כתב מינוי נציגות הבית המשותף.
    •  נסח רישום מרוכז של הבית המשותף.

     2.  בבית שאינו רשום כבית משותף – המסמכים המפורטים בפסקה א (1) ו-א (2) בצירוף אישור בדבר שטחי הדירות מטעם הרשות המקומית או מטעם הקבלן בונה הבית, ובהיעדר אישורים כאמור, מטעם מודד מוסמך.

    את המסמכים יש למסור למחלקת שירות הלקוחות של "מי שמש" . ככל שיומצאו המסמכים שלעיל, יחולקו הפרשי המדידה בין הדיירים לפי יחס שטח רצפת דירתו של כל צרכן מול שטח הרצפה של כל הדירות בבניין, או לפי שיעור השתתפות אחר אשר נקבע בתקנון.

  • תעריפי המים נקבעים על ידי הרשות הממשלתית למים וביוב (רשות המים) והם אחידים בכל רחבי הארץ.

    על פי כללי תאגידי מים וביוב התש”ע – 2009, צריכה ביתית כוללת שני תעריפים:

    אופן חישוב התעריפים:

    • התעריף לצריכה ביתית מורכב מתעריף נמוך לכמות מוכרת ותעריף גבוה לכמות גבוהה ממנה.
    • הכמות המוכרת היא: כמות מים של 3.5 מ"ק לחודש לכל נפש המתגוררת ביחידת הדיור, על פי  עדכון המתקבל בתאגיד ממשרד הפנים.
    • התעריף לעסקים, מוסדות דת ואחרים הוא התעריף הגבוה.
    • קיים תעריף ייעודי למוסדות עירוניים, גינון עירוני וקבלנים.
    • תעריף נזילה = לתעריף המגורים הנמוך.
    • תעריף נזילה במגורים מעל 100 קוב = 1 שקל לקוב לפני מע"מ.

    תעריפי המים המעודכנים מתוך אתר רשות המים

     

    מהם תעריפי המים ושירותי הביוב לצריכה שאינה למגורים?

    התעריפים אחידים לכל כמות המים לרבות: מסחר, מלאכה, שירותים, מוסדות, משרדים ותעשייה ללא הקצאה.

    מידע לגבי התעריפים המתעדכנים מעת לעת ניתן לקבל באתר רשות המים www.water.gov.il

    יש לי גינה: האם אני זכאי למחיר מוזל עבור השקית גינה? 

    בהתאם להחלטת הרשות הממשלתית למים וביוב, החל מתאריך 10.08.08 בוטל התעריף המוזל לגינה בכל הרשויות המקומיות ותאגידי המים בישראל.

  • על פי החלטת ועדת הכספים של הכנסת נקבעו קבוצות אוכלוסייה הזכאיות לקבלת הטבה. רשימת הזכאים היא רשימה סגורה שהועברה לרשות המים ולספקי המים מהגורמים השונים לצורך עדכון הזכאים ברישומי ספק המים.

    ההטבה המגיעה לכל זכאי היא תוספת הקצבת מים של 3.5 מ"ק לחודש בתעריף הבסיסי.

    רשימת הזכאים נקבעת על פי קריטריונים מהגופים הבאים:

    • ביטוח לאומי
    • משרד הביטחון
    • הרשות לזכויות ניצולי השואה
    • נפגעי פעולות איבה

    מידע נוסף בנושא קבוצות האוכלוסייה הזכאיות ניתן למצוא בהרחבה באתר רשות המים

  • במקרה כזה עליך לבדוק שני דברים:

    1. אם הייתה צריכה חריגה של מים בגלל גינון חדש, שיפוץ הדירה וכד'.
    2. אם קיימת נזילה בדירה.

    באילו מקרים של נזילות האחריות מוטלת על הצרכן?

    במקרה של נזילה קיימות שתי אפשרויות:

    1. במקרה שבו הופיעה הנזילה בצנרת הפרטית האחריות היא על הצרכן.
    2. במקרה שבו הנזילה היא בצנרת שבין המד הכללי לבין המד הדירתי, האחריות היא של כלל הצרכנים בבניין.

    נזילה בצנרת שמובילה עד השעון הכללי היא באחריות 'מי שמש' ואין לה השפעה על חשבון המים של הצרכן.

    כיצד אפשר לוודא שקיימת נזילת מים?

    כדי לבדוק אם קיימת נזילה בצנרת הפרטית שלכם יש לסגור את כל הברזים בנכס ולבדוק את מד המים. אם מד המים ממשיך להסתובב - ייתכן שיש נזילה, ולכן מומלץ להזמין איש מקצוע שיבדוק ויתקן.
    כדי לבדוק אם קיימת נזילה בצנרת הבניין שלכם יש לסגור את כל הברזים בבניין ולבדוק את מד המים הראשי. אם הוא ממשיך להסתובב ייתכן שישנה נזילה, ולכן מומלץ להזמין איש מקצוע שיבדוק ויתקן.

    מה עליי לעשות במקרה של חיוב גבוה בשל נזילת מים?

    יש להגיש למחלקת שירות הלקוחות של 'מי שמש' בקשה להכרה בתעריף מיוחד בשל צריכה חריגה הנובעת מנזילה, על גבי טופס בקשה להקלה בתשלום בגין נזילה סמויה - צריכה פרטית / צריכה משותפת. לטופס יש לצרף אסמכתה על תיקון הנזילה. הנזילה תוכר לצורך מתן תעריף נמוך בכפוף לתנאים הבאים:

    1. הצריכה הפרטית או המשותפת היא "צריכה חריגה", דהיינו היא פי 1.5 ויותר מן הצריכה הרגילה.
    2. הצרכן הצהיר כי מדובר בצריכה חריגה הנובעת מנזילה שתוקנה.
    3. טרם חלפו שישה חודשים מתום התקופה האחרונה שלגביה מתבקש תיקון החשבון בגלל הנזילה.
    4. לא הוכרה נזילה כאמור במד מים פרטי ב־12 החודשים האחרונים, ובמד מים כללי ב־24 החודשים האחרונים.

    יצוין כי הכרה בגין צריכה חריגה הנובעת מנזילה תינתן, לכל היותר, לגבי שתי תקופות חיוב רצופות. במקרה כזה: בעד כמות המים שעד לצריכה הרגילה ייערך החיוב לפי התעריפים הרגילים, ובעד כל כמות נוספת ייערך החיוב לפי תעריף מופחת.

    כיצד אפשר לערער על סכום החיוב בחשבון?

    אם אתה סבור שהחשבון התקופתי שגוי (בשל צריכה גבוהה או סיבות אחרות) ולפי בדיקתך אין נזילה הנראית לעין, אתה רשאי להגיש 'בקשה לעריכת בירור' למייל הפניות של התאגיד, בכתובת: pniot@m-sms.co.il , בתוך 30 יום מהמועד האחרון לתשלום החשבון התקופתי המתייחס לתקופת החיוב.
    ב'מי שמש' יבדקו את תלונתך ותשיב בתוך 14 ימי עסקים.

    אם אינך שבע רצון מהתשובה אתה זכאי לפנות, בתוך 21 ימים ממועד קבלת הודעה על תוצאות הבירור, למחלקת שירות הלקוחות בבקשה לערוך בדיקות נוספות על גבי "טופס בקשה לעריכת בדיקות נוספות" או לשלוח את מד המים לבדיקה במעבדה. הבדיקות כרוכות בתשלום.
    תאגיד 'מי שמש' ייתן את תשובתו בתוך 21 ימי עסקים. אם התגלה כי יש צורך לבצע תיקון בחשבונך בעקבות הבדיקות שלעיל, יזוכה חשבונך גם בעלות הבדיקה, ובמקרה של מד מים שאינו תקין - הוא יוחלף.

    מהן הבדיקות הנוספות שהתאגיד יערוך בכפוף להגשת בקשה ותשלום התעריף לפי דין?

    1. אם נערכו עבודות תחזוקה לצנרת בקרבת הנכס, ומהנדס התאגיד קבע כי יש יסוד סביר להניח שהעבודות השפיעו על המדידה;
    2. אם מדי המים בנכס הוצלבו בין צרכנים;
    3. אם מד המים הותקן כנדרש לפי כללי מדידת מים;
    4. בדיקה נוספת שלדעת מהנדס התאגיד נדרשת, בנסיבות העניין, לצורך בירור של החיוב.

    האם ניתן לערער על החלטת התאגיד?

    ישנה אפשרות לפנות לרשות הממשלתית למים וביוב באופנים הבאים:

    - אתר האינטרנט של רשות המים: לינק לאתר
    - בטלפון: 076-5300905
    - בפקס: 03-7605702
    - בדואר: יחידת פניות הציבור, רשות המים, המסגר 14, ת"ד 20365, תל אביב יפו, 6120301.
    - בטופס מקוון: הקלק לטופס

    אם הצריכה החריגה היא יותר מ־200%, תוכל להגיש בקשה מיוחדת למנכ"ל התאגיד בטופס "בקשה לבירור חיוב חריג בעד צריכת מים מעל 200 אחוז"

     

שירותים נפוצים
מה תרצו לעשות?
הודעות חשובות!
חזרנו לשרות- משרדי ההנהלה, הנדסה ושירות פועלים כרגיל.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט