נוהל עבודה במקרה של תקלות ביוב
תהליך הטיפול בתקלות ביוב ותחזוקת מערכת השפכים העירונית
מערכת הביוב פרוסה ברחבי בית שמש ומיועדת להוביל את השפכים העירוניים בצורה מסודרת לאזורים שבהם לא יהוו מפגע, ובסופו של דבר למתקני טיהור השפכים. צנרת המערכת כוללת קטרים שונים ועשויה ממגוון חומרים כמו PVC, בטון ופוליאתילן. תקלות במערכת עלולות להתרחש כתוצאה מגורמים שונים, כגון פגיעה מעבודות , חדירת שורשי עצים, השלכת פסולת מוצקה למערכת ועוד.
במטרה למנוע דליפות ביוב עירוניות, מפורטים להלן שלבים לפעולות תחזוקה שוטפות, פעולות מנע, ודרכי טיפול במצבי חירום ותקלות חמורות.
עבודה שוטפת
- קריאה מתקבלת במוקד מי שמש על סתימה במערכת הביוב.
- נשלח איש מקצוע לאבחון ראשוני של התקלה.
- במקרה הצורך מוזמנת ביובית לפתיחת הסתימה.
- במקרים של חזרת הסתימות, מתבצעת בדיקה מקיפה כמו שטיפת הקו וצילום לבחינת תקינותו.
- התאגיד מבצע מעקב אחרי סתימות חוזרות.
- כאשר מתגלה בעיה, מטפלים בה באמצעות אמצעים כמו: החלפת צינור פגום, חיתוך שורשים, תיקון שברים והטלאה, או ניפוץ קו לפי הצורך.
פעולות מנע
- שטיפה תקופתית של קווי ביוב.
- צילום קווי הביוב לאיתור ליקויים.
- תיקון הליקויים שהתגלו בצילום.
- תיקון שוחות ומתעלי ביוב.
- סיורים שוטפים לאורך קווי הביוב הראשיים ומאספים.
- שאיבה ופינוי פסולת מתאי שיקוע.
עבודה במקרי חירום (קריסת קו ביוב)
- דיווח מידי למהנדס או מפקח ביוב.
- המהנדס/מפקח ביוב או מי מטעמו מגיע לשטח לאבחון התקלה (כגון קריסת קו, בטון בקו, פגיעה בקו ראשי וכו’).
- הזמנת קבלן לצילום לאבחון מהיר של הבעיה.
- אם ניתן לבצע תיקון ללא הפרעה, התיקון יתבצע במהירות.
- אם התיקון דורש חפירה או השבתה של הקו, מבצעים מעקף (BYPASS) כדי לאפשר זרימה תקינה ולבודד את הקו הפגוע.
- ביצוע התיקון באופן המהיר והיעיל ביותר.
- מעקב ממושך אחרי סתימות חוזרות כדי למנוע תקלות נוספות.
עבודה בקווים ראשיים
- במקרה של דליפה בקו ראשי, יש לאתר את התקלה באופן מידי ולבצע פעולות מהירות למניעת מפגע תברואתי משמעותי, כמו גם מניעת זיהום נחלים וסביבה.
- מוקד מי שמש ידווח באופן מידי למשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ורשות המים, באמצעות טלפון ומייל 24 שעות ביממה.